Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9
Slide 10
Slide 11
Slide 12
Slide 13
Slide 14
Slide 15
Slide 16
Slide 17
Slide 18
Slide 19
Slide 20
Slide 21
Slide 22
Slide 23
Thumbnail 1 Thumbnail 2 Thumbnail 3 Thumbnail 4 Thumbnail 5 Thumbnail 6 Thumbnail 7 Thumbnail 8 Thumbnail 9 Thumbnail 10 Thumbnail 11 Thumbnail 12 Thumbnail 13 Thumbnail 14 Thumbnail 15 Thumbnail 16 Thumbnail 17 Thumbnail 18 Thumbnail 19 Thumbnail 20 Thumbnail 21 Thumbnail 22 Thumbnail 23

リレーショナルボクシング
Relational boxing

 

 

メキシコ・Izamalでの滞在制作では、「対話としての格闘」を発展するため、共同生活する人達と共にその地域に残るマヤ文化のシンボル〈螺旋〉の思想に基づいて、集団で行うボクシングを導いた。この《リレーショナルボクシング》はロープを引っ張ってリングを支持する七人と、その中でボクシングをする三人の合計十人から成る。彼らが戦うか戦わないかはそれぞれの自由であり、参加者全員が「他者や自然と向き合い、意思を体現する場」を目指した。
それを可能にするのは、彼らの動きに伴うリングの形、もしくは変容するリング内の状況によって、その場の全員が格闘に関与することだと考えた。その動力となる変化そのものは、全く同じとして繰り返されない瞬間を次々に生み出し、彼ら同士を特別に関係づける、さらに、その一連の運動は三人の戦いを中心に〈螺旋〉にならって“一つの方向へと循環”するというように。こうしてそのリングは彼らが相互作用する空間を形作り、短時間で(良好な)人間関係を築くことや、自己表現を助けるという解釈に基づいている。

 

 

During my residency in Izamal, Mexico, I devised group boxing sessions with fellow residents, based on the Maya cultural symbol of the "spiral," which remains significant in the region, to develop the concept of "combat as dialogue." This practice Relational Boxing involved ten participants in total: seven individuals supporting the ring by pulling ropes and three engaging in boxing within the ring. Whether they fought or not was entirely up to them, with all participants aiming to create a space for "confrontation with others and nature, and embodiment of will."
The key to enabling this was the belief that everyone in the space would be involved in combat, influenced by the shape of the ring created by their movements or the changing situations within the ring. The driving force behind these changes was the creation of moments that were never exactly the same, fostering unique connections among the participants. Furthermore, the series of movements revolved around the three-person fight, following the "spiral" to "circulate in one direction." Thus, the ring served as a space for their interaction, based on the interpretation of building (positive) relationships quickly and facilitating self-expression within a short period of time.

 

 

 

[1] 中野岳 «マヤのリレーショナルボクシング», [2] Deken Kodeak «マヤの数学と階級»ドローイング, [3] Adrian Gomezによるリレーショナルボクシングのためのドローイング, [4]-[5] 写真, サイズ可変, [6]- [20] キャプチャ画像, 映像5分43秒, イサマル, メキシコ, 2018
[21]-[23] The Relational-boxing Ring (Prototyp II), 2018,'Rezepte für währenddessen und danach', Neuer Kunstverein Kunstlanding, ドイツ

 

[1] drawing for Maya's ’Relational Boxing’, 30x42 cm, by Gaku Nakano, [2] drawing by Deken Kodeak, "social hierarchies and mathematical thought of Maya", [3] drawing by Adrian Gomez, [4]-[5] photography, variable size, [6]- [20] captured images from video 5'43", Izamal, Mexico, 2018
[21]-[23] The Relational-boxing Ring (Prototyp II), 2018,'Rezepte für währenddessen und danach', Neuer Kunstverein Kunstlanding, Germany

Notes of 13 May until June 6, 2017

 

 

 

© 2011- Gaku Nakano